Op dit rapport worden alle openstaande posten per crediteur afgedrukt,
op volgorde van crediteurennummer.
Per crediteur wordt het totale saldo van de openstaande posten vermeld
en komt er aan het eind van het rapport een totaal generaal te staan.
Een ouderdomsoverzicht van de openstaande posten wordt automatisch
aan het rapport toegevoegd.
Voorbeeld van gebruik - Opmerking factuur gebruiken om posten
te markeren
Bij iedere boekingsregel voor een crediteur kunt u een opmerking
factuur toevoegen. Vul daar bijvoorbeeld de naam van het project,
waarop de boekingsregel betrekking heeft, in. Vink op de
vragendialoog van dit rapport de optie "Opmerking openstaande post
crediteur afdrukken?" aan. Bij het afdrukken van het rapport komt de
naam van elk project keurig netjes bij elke factuur te staan.
Voeg dit rapport toe aan de favorieten van de administratie.
Toon de help pagina van dit rapport
Rapport veldbeschrijving
Vanaf ... tot en met ...
Gebruik deze velden om een selectie te maken van de beschikbare gegevens
voor dit rapport.
Op dit tabblad kunt u selecteren op Crediteur en Factuur.
Zie het tabblad Geavanceerd voor meer selectiemogelijkheden.
Openstaande posten per sluitrekening specificeren
Kies Ja om het rapport af te drukken gesorteerd op sluitrekening. Het totaal per sluitrekening wordt als extra totaal afgedrukt op het rapport.
Kies Nee om de openposten af te drukken zonder sortering op sluitrekening.
Afdrukvolgorde 1 Afhankelijk van uw keuze worden de velden Nummer
en Zoeksleutel in- en uitgeschakeld
Kies hier of u het rapport op volgorde van crediteurnummer of op volgorde
van crediteurzoeksleutel wilt afdrukken.
Afdrukvolgorde 2
Kies hier of u het rapport op volgorde van factuurdatum of op volgorde
van factuurnummer wilt afdrukken.
T/m periode en T/m jaar
Laat deze velden leeg om alle openstaande posten van de geselecteerde
crediteuren af te drukken.
Vul beide velden in om de openstaande posten weer te geven zoals
ze actueel waren aan het eind van de periode/jaar die u heeft ingevuld.
Vervaldagen bepalen t/m opgegeven periode/jaar
Met de opgegeven jaar/periode wordt een datum bepaald, welke gehanteerd
moet worden voor de berekening van het aantal vervaldagen. Standaard
is dat de laatste datum van de opgegeven periode, bij periode 0 wordt
de eerste datum van periode 1 gehanteerd en bij periode 14 wordt de
laatste datum van de laatste normale periode gehanteerd. Als u geen
periode/jaar opgeeft, dan wordt de systeemdatum gebruikt.
Openstaande posten of alle posten afdrukken?
Kies hier of u alleen openstaande posten of alle posten op het rapport
wilt afdrukken.
Betwiste posten afdrukken? De keuzeopties zijn 'Alle posten' (standaard), 'Alleen betwiste
posten' en Alleen niet betwiste posten'. Een factuur kan op 'betwist'
gezet worden via de scherminformatie van de openstaande facturen en
is bedoeld om aan te geven dat er onenigheid is met de crediteur (bijv.
hoogte van bedrag) over de bewuste factuur.
Incasso posten afdrukken? Wat is een incassopost? Een openstaande post bij een crediteur,
waarbij is aangegeven (veld
Incasso) dat de deze
post geïncasseerd moeten worden.
Kies "Alle posten" (standaard) om niet te selecteren op de incasso instelling
van openstaande posten.
Kies "Alleen incasso posten" om alleen openstaande posten af te drukken,
waarbij aangegeven is dat ze geïncasseerd gaan worden. Deze posten kunnen niet worden uitgeschreven via programma Betalingen uitschrijven.
Kies "Alleen niet incasso posten" om alleen openstaande posten te tonen
die niet worden geïncasseerd. Deze posten kunnen geselecteerd worden voor betaling in het programma Betalingen
uitschrijven.
Vervaldagen van factuurdatum of vervaldatum? Aan de hand van de factuurdatum en de datum waarop de openstaande
posten lijst afgedrukt wordt (systeemdatum), bepaalt iMUIS het aantal
dagen dat een factuur open staat. U kunt echter ook invoeren dat het
aantal dagen berekend moet worden op basis van de vervaldatum. Heeft
u bijvoorbeeld 14 vervaldagen bij de crediteur voordat de factuur betaald
moet zijn, dan wordt het verschil tussen de vervaldatum en de systeemdatum
gebruikt om het aantal dagen te berekenen. Op deze manier kan snel gezien
worden hoeveel dagen de factuur de vervaltermijn overschreden heeft.
Peildatum voor vervaldagen De peildatum is de datum die iMUIS gebruikt om te bepalen hoeveel
dagen een factuur open staat. De factuurdatum wordt daartoe vergeleken
met de peildatum. Het verschil in dagen tussen deze twee data bepaalt
de ouderdom van de factuur. iMUIS werkt standaard per periode en stelt
derhalve de laatste dag van een periode voor als u een selectie op periode
maakt. Als u de ouderdom van de facturen specifieker wilt weergegeven
dan per periode, dan kunt u de peildatum handmatig wijzigen.
Hoe wordt de peildatum bepaald?
De peildatum wordt standaard als vandaag voorgesteld. Als er een periode/jaar
selectie worden ingevoerd (zie het veld T/m periode en T/m jaar hierboven),
dan wordt de peildatum automatisch aangepast naar standaard de laatste
dag van de opgegeven periode van het opgegeven jaar. Als u periode 0
kiest, dan wordt de eerste dag van het boekjaar voorgesteld. De datum
is vervolgens handmatig te wijzigen. De peildatum wordt in de kop van
het rapport afgedrukt.
Minimum aantal dagen vervallen (0 = alle posten) Gebruik deze optie om een selectie te maken op hoe lang posten
vervallen zijn in de administratie. Om bijvoorbeeld een overzicht te
maken van "direct te betalen" in uw administratie kunt u hier 90
invullen. Alleen openstaande posten die 90 dagen of langer vervallen
zijn worden dan afgedrukt.
Alleen openstaande posten met een saldo groter dan Gebruik deze optie om bijvoorbeeld kleine openstaande posten met
minimale bedragen niet af te drukken.
Geef daartoe hier een bedrag op. Alleen openstaande posten met een saldo
groter dan dit bedrag zullen dan worden afgedrukt.
Pagina opbouw
Kies "Doorlopend" om alle regels achter elkaar af te drukken. U verbruikt
zo min mogelijk papier.
Kies "Per crediteur een pagina" om voor iedere crediteur het rapport
op een nieuwe pagina laten beginnen. NB De paginanummering (rechtsbovenaan het
rapport bij "Blad: <nr>") begint dan voor iedere crediteur opnieuw bij
1.
Alleen
vervallen openstaande posten?
Vink deze optie aan om per crediteur alleen de vervallen
posten af te drukken.
Vink deze optie uit om alle posten af te drukken, met
inachtneming van de andere selecties op dit tabblad.
Verdichting?
Vink deze optie aan om alleen de totalen per crediteur af te
drukken.
Vink deze optie uit om alle openstaande posten per crediteur
af te drukken.
Extra gegevens afdrukken? Tot de extra gegevens behoren de medewerker die aan de crediteur
gekoppeld is, de standaard valuta van de crediteur en de telebankiergegevens
van de crediteur, zoals bankrekening, IBAN-nummer en BIC-code. Deze
extra gegevens worden per crediteur onder de openstaande posten afgedrukt.
Adres afdrukken?
Vink deze optie aan om ook de adresgegevens per crediteur af
te drukken op het rapport.
Recapitulatie afdrukken? Deze optie is alleen beschikbaar indien het rapport "Staand" wordt afgedrukt
Vink deze optie aan om aan het eind van het rapport de openstaande
saldi af te drukken, gesplitst naar ouderdom.
Opmerking openstaande
post crediteur afdrukken? De opmerking waar naar verwezen wordt, kan ofwel in het programma
Boeken in het opmerkingenveld van de factuur of het scherm Openstaande
post informatie aangemaakt worden. Het gaat dus niet om opmerkingen
die gekoppeld zijn aan de boekingsregel.
Opmerking crediteur
afdrukken? Het betreft in dit geval de opmerkingen die in de tabel Crediteur
(tabblad Algemeen) of in het scherm Openstaande post informatie (in
de kop boven de openstaande posten) ingevoerd zijn.